Standardní verze

15 výhod sezamových semínek pro zdraví, 30 gramů denně

 

Ing. Zdeněk Rozehnal

Sezamová semínka jsou malá, olejnatá semínka, která rostou v luscích na rostlině Sesamum indicum. Neloupaná semínka  mají vnější, poživatelnou plevu neporušenou, zatímco loupaná semínka plevy neobsahují.

Sezamová semínka mají zlatavě hnědý odstín. Loupaná semínka mají špinavě bílou barvu, ale při pražení se změní na hnědou.

Sezamová semínka mají mnoho potenciálních přínosů pro zdraví a používají se v lidové medicíně po tisíce let, protože mohou chránit před srdečními chorobami, cukrovkou a artritidou. Můžete jíst malou hrst denně, abyste získali tento přínos pro zdraví.

15 zdravotních přínosů sezamových semínek

1. Dobrý zdroj vlákniny

Tři polévkové lžíce (30 gramů) neloupaného sezamového semínka poskytuje 3,5 gramů vlákniny, což je 12% denní doporučené dávky (DDD).

Vzhledem k tomu, že průměrný příjem vlákniny je většinou pouze polovinou DDD, pravidelná konzumace sezamových semínek může přispět ke zvýšení příjmu vlákniny.

Vláknina je dobře známá pro podporu trávení. Nové důkazy navíc naznačují, že vláknina může hrát roli při snižování rizika srdečního onemocnění, určitých druhů rakoviny, obezity a diabetu typu 2.

2. Snížení hladin cholesterolu a triglyceridů

Některé studie potvrzují, že pravidelná konzumace sezamových semínek může přispět ke snížení vysokého cholesterolu a triglyceridů - což jsou známé rizikové faktory pro srdeční onemocnění .

Sezamová semínka obsahují 15% nasycených tuků, 41% polynenasycených tuků a 39% mononenasycených tuků. Výzkum potvrdil, že vyšší konzumace polynenasycených a mononenasycených tuků v poměru k nasyceným tukům může snižuje hladinu cholesterolu a  riziko srdečních onemocnění.

Navíc sezamová semínka  obsahují dva typy rostlinných sloučenin a to lignany a fytosteroly, které také mohou mít vliv na snížení hladiny cholesterolu.

Když 38 lidí s vysokými krevními lipidy jedlo denně 5 lžic (40 gramů) loupaných sezamových semínek po dobu 2 měsíců, zaznamenali 10% snížení "špatného" LDL cholesterolu a 8% snížení triglyceridů ve srovnání s kontrolní skupinou.

3. Výživný zdroj rostlinného proteinu

Sezamová semínka dodávají 5 gramů bílkovin z konzumovaných 3 polévkových lžic (30 gramů).

Chcete-li maximalizovat dostupnost bílkovin pro organismus, rozhodněte se pro loupaná a pečená sezamová semínka, protože proces pražení snižuje oxaláty a fytáty - sloučeniny, které brání trávení a následnému vstřebávání bílkovin.

Proteiny jsou zásadní pro vaše zdraví, protože jsou stavebním prvkem pro růst svalů až po hormony.

Pozoruhodné je, že sezamová semínka mají nízký obsah lysinu, což je esenciální aminokyselina bohatě obsažená v živočišných produktech. Vegani a vegetariáni však mohou kompenzovat svůj handicap konzumací vysoko-lyzinových rostlinných bílkovin - zejména luštěnin, jako jsou fazole a cizrna.

Na druhé straně sezamová semínka  mají vysoký obsah methioninu a cysteinu, dvou aminokyselin, které naopak luštěniny ve velkém množství neposkytují.

4. Snížení krevního tlaku

Vysoký krevní tlak je hlavním rizikovým faktorem srdečních onemocnění a mrtvice. A právě sezamová semínka mohou snížit krevní tlak, protože mají vysoký obsah hořčíku.

Lignany, vitamín E a další antioxidanty v sezamových semínkách mohou navíc zabránit tvorbě plaku ve vašich tepnách, což v konečném výsledku může udržet zdravý krevní tlak.

V jedné studii lidé s vysokým krevním tlakem konzumovali denně 2,5 gramu černého sezamu - méně běžnou odrůdu - v kapslích. Na konci jednoho měsíce byl zaznamenán 6% pokles systolického krevního tlaku ve srovnání s lidmi, kteří konzumovali placebo.

5. Podpora zdravých kostí

Sezamová semínka - jak neloupaná, tak loupaná jsou bohatá na několik živin, které zvyšují zdraví kostí, avšak vápník je převážně ve slupce.

Tři polévkové lžíce (30 gramů) sezamových semínek obsahuje průměrně:

                 Neloupaných/Loupaných

  • Vápník 22% DDD/ 1% DDD
  • Hořčík 25% DDD/ 25% DDD
  • Mangan 32% DDD/ 19% DDD
  • Zinku 21% DDD/ 18% DDD
Ideální poměr hořčíku a vápníku ve stravě by měl být 1:1. Akceptovatelný je i poměr 1: 2 (1 díl hořčíku ke 2 dílům vápníku). Bohužel, dnes není neobvyklý poměr 10: 1 v neprospěch hořčíku.
 
Více:
Sezam však také obsahuje přírodní sloučeniny nazvané oxaláty a fytáty, antinutrienty, které snižují absorpci výše uvedených minerálů. Proto chcete-li omezit negativní vliv těchto sloučenin, zkuste namočit, pražit nebo rozkousat tato semínka.


Jedna studie zjistila, že např. klíčení snížilo koncentraci fytátu a oxalátu přibližně o 50% jak v loupaném, tak v neloupaném sezamovém semínku.

6. Může snížit zánět

Sezamová semínka mohou úspěšně bojovat proti zánětu. Dlouhodobý zánět může hrát roli v mnoha chronických stavech, včetně obezity a rakoviny, stejně jako u onemocnění srdce a ledvin.

Když lidé s onemocněním ledvin v rámci jedné studie jedli směs 18 gramů různých semen a 6 gramů sezamových a dýňových semínek denně po dobu 3 měsíců, jejich zánětlivé markery klesly o 51-79%.

Protože tato studie testovala směs semen, samotný protizánětlivý účinek sezamových semen není jistý, ale studie na zvířatech pouze s použitím sezamového oleje protizánětlivé účinky potvrdila.

Tento účinek pravděpodobně způsobuje látka sesamin, sloučenina obsažená v sezamových semínkách a v sezamovém oleji.

7. Dobrý zdroj vitaminů skupiny B

Sezamová semínka jsou dobrým zdrojem některých vitaminů skupiny B. Tři polévkové lžíce (30 gramů)  loupaná/neloupaná sezamová semínka poskytují:

Vitamíny skupiny B jsou nezbytné pro mnoho tělesných procesů, včetně správné funkce buněk a metabolismu.

8. Může pomoci při vytváření krevních buněk

Potřebuje-li organismus vytvořit červené krvinky, jsou nutné živiny, které se nachází i v sezamu.

Tři polévkové lžíce (30 gramů) sezamových semínek obsahuje:

        neloupaných/loupaných
  • Železo 24%/10% DDD, které je základní složkou hemoglobinu, který je nosičem kyslíku ve vašich červených krvinkách
  • Měď 136%/46% DDD, která vytváří hemoglobin
  • Vitamín B6 14%/5% DDD, také pomáhá vytvářet hemoglobin

Namočená, pražená nebo naklíčená sezamová semínka zvýšují absorpci železa a mědi do organismu.

9. Pomoc s udržováním správné hladiny cukru v krvi

Sezamová semínka mají nízký obsah sacharidů, a na druhé straně mají vysoký obsah bílkovin a zdravých tuků, což může mít pozitivní vliv na správnou hladinu cukru v krvi.

Tyto semínka navíc obsahují pinoresinol, což je látka, která může pomoci regulovat hladinu cukru v krvi inhibováním působení trávicího enzymu maltázy. Enzym maltáza rozkládá cukrovou maltózu, která se používá jako sladidlo v některých potravinách. Vzniká také ve vašem střevě trávením škrobových potravin, jako je např. chléb a těstoviny.

Pokud pinoresinol inhibuje vaše trávení maltózy, může to mít za následek snížení hladiny cukru v krvi.

10. Sezam bohatý na antioxidanty

Studie na zvířatech i na člověku prokazují, že konzumace sezamových semínek může zvýšit celkové množství antioxidační aktivity ve vaší krvi.

Lignany získané ze sezamu fungují jako antioxidanty, které pomáhají bojovat s oxidačním stresem - chemickou reakcí, která může poškodit vaše buňky a zvýšit riziko mnoha chronických onemocnění.

Navíc sezamová semínka obsahují jednu formu vitaminu E nazvanou gamma-tokoferol, což je antioxidant, který zvláště chrání před srdečními chorobami.

11. Podpora imunity

Sezamová semínka jsou dobrým zdrojem několika živin důležitých pro váš imunitní systém, včetně zinku, selenu, mědi, železa, vitamínu B6 a vitaminu E.

Například vaše tělo potřebuje zinek k rozvoji a aktivaci určitých bílých krvinek, které rozpoznávají a napadají a  likvidují patogeny. Mějte na paměti, že i mírný až středně závažný nedostatek zinku může snížit aktivitu imunitního systému. Sezamová semínka ve 3 lžících denně dodávají asi 20% DDD pro zinek.

12. Pomoc při ztišení bolesti kloubů v souvislosti s artritidou

Osteoartróza je nejčastější příčinou bolesti kloubů, přičemž často postihuje kolena.

Sesamin, sloučenina v sezamových semínkách, má protizánětlivé a antioxidační účinky, které mohou ochránit vaši chrupavku.

Ve dvouměsíční studii lidé s kolenní artritidou denně konzumovali spolu s drogovou terapií 40 gramů sezamového prášku, přičemž bylo zaznamenáno 63% snížení bolesti kolenních kloubů ve srovnání s poklesem pouze o 22% u skupiny léčené samotnou farmakoterapií.

Pravidelná konzumace sezamu dále měla vliv na zlepšení zdravotního stavu, což bylo prokázáno v jednoduchém testu mobility a zároveň došlo k větší redukci určitých zánětlivých markerů ve srovnání s kontrolní skupinou.

13. Podpora zdravé štítné žlázy

Sezamová semínka jsou dobrým zdrojem selenu, přičemž jejich 3 lžíce dodávají 18% DDD, jak v neloupaném, tak i v loupaném stavu.

Štítná žláza obsahuje nejvyšší koncentraci selenu ve srovnání s jakýmkoliv orgánem ve vašem těle. Tento minerál tak sehrává také zásadní roli při tvorbě thyroidních hormonů.

Jak již bylo výše uvedeno, sezamová semínka jsou dobrým zdrojem železa, mědi, zinku a vitamínu B6, které také podporují produkci hormonů štítné žlázy a také přispívají k její mu správnému fungování.

14. Může pomoci k hormonální rovnováze během menopauzy

Sezamová semena obsahují  fytoestrogeny, sloučeniny rostlin, které jsou podobné hormonálnímu estrogenu.

Proto by sezamová semínka mohla být přínosná pro ženy, když jim hladiny estrogenu klesají během menopauzy. Například fytoestrogeny mohou pomoci při potlačení teplotních návalů a dalších příznaků nízkého estrogenu.

Navíc tyto sloučeniny mohou v průběhu menopauzy snížit riziko některých onemocnění - například rakoviny prsu. Je však zapotřebí dalšího výzkumu.

15. Snadné přidání do vaší stravy

Sezamová semínka mohou poskytnout ořechovou chuť a jemnou křupavost mnoha jídel. Chcete-li zvýšit chuť a obsah využitelných živin sezamových semínek, pečte je při 180 ° C několik minut, pravidelně je promíchávejte, dokud nedostanou zlatavě hnědou barvu.

Můžete také konzumovat máslo ze sezamových semínek, známé jako tahini, třeba místo arašídového másla nebo humusu.

Je také nutné uvést, že alergie i na sezam se stávají častějšími, takže při přípravě stravy pro více lidí buďte obezřetní.

Závěr

Sezamová semínka jsou velice dobrým zdrojem zdravých tuků, bílkovin, některých vitamínů skupiny B, minerálů, vlákniny, antioxidantů a dalších užitečných rostlinných sloučenin. Proto je velice doporučuji přidat ke každodennímu užívání společně se lněným semínkem.

Pravidelné konzumace sezamu napomáhá hlavně k udržování správné hladiny cukru v krvi, snižování bolestivosti kloubů při artritidě, udržování správné hodnoty cholesterolu, dobré funkci štítné žlázy, pevnějším kostem, nižšímu krevnímu tlaku a čistějším cévám.

Chcete-li optimalizovat příjem živin ze sezamu, je doporučeno jej předem namočit, upražit nebo nechat naklíčit.

Více:

SEZAM LOUPANÝ, NELOUPANÝ, TAHINI, SEZAMOVÝ OLEJ

 

NEŽ NAVŠTÍVÍTE LÉČITELE

ZAČNĚTE NEJDŘÍVE U SEBE

každé ráno cca 30 minut před snídaní

vypijte minimáně 3 dcl vlažné čisté pramenité vody s citrónem (můžete přidat až půl lžičky sody bicarbony), v případě únavy a pro posílení imunity můžete použít extrakt z Cordycepsu a nejdříve po 15 minutách

kefír z tibetské houby + lněné semínkomletá skořice

 0,3-0,5 litru + 1-3 lžíce čerstvě rozemletých semínek + 1 lžička-max.4 g za den!

+ 25 dkg kysaného zelí denně, které si sami jednoduše vyrobíte - Zelí jako superlék

 

 

Reishi pomáhá i při velmi vážných nemocech!

 

CORDYCEPS

 

DETOXIKAČNÍ NÁPLASTI

CERTIFIKÁT

 

ALOE VERA

1 LITR

 99,5%

čisté šťávy

 

MÁTE PEJSKA NEBO KOČIČKU?

I VY MŮŽETE ODSTRAŇOVAT PARAZITY

 

WURM - EX

 

PARAZIN

 

MACA

 

ETICKÝ KODEX

 České lékařské komory,  

který především zdůrazňuje etické principy lékařského povolání vůči pacientovi

 

Každý třetí český lékař trpí vážným syndromem vyhoření. Cítí se na dně a nenávidí své povolání i pacienty

Česká lékařská komora ve spolupráci s 1.lékařskou fakultou Univerzity Karlovy v roce 2014

 

Nevěřte něčemu jen proto, že to řekl nějaký mudrc

Buddha

 
 

Představa je příčinou mnoha nemocí, ale víra je možnost léčení nemocí všech

Paracelsus

 
 

Nechte své léky ležet v chemické misce, jestliže dokážete léčit svého pacienta prostřednictvím stravy

Koho neuzdraví léky, toho uzdraví příroda

Pokud nejsi připraven změnit svůj život, není ti pomoci

Hippocrates 460 - 377 př.n.l. - Hippokratova přísaha

 
 

Jsme tak živí a zdraví, jako je živá a zdravá strava, kterou se živíme a uzdravujeme

Dr.Vladimír Domen

 

 

Zdraví se nedá získat pasivně u lékaře, nebo v drogérii na rohu. Zdraví lze získat jen ukázněným způsobem života

Dr.René Dubos

 

 

Sami jsme tím nejlepším lékem

To, co den co den děláte, určuje, jakým způsobem a jak dlouho budete žít

Prof.dr.Kurt Tepperwein

základy odkyselení organismu

 

 

Nemoc není nic jiného, než pokus těla zbavit se morbidních látek

Thomas Sydenham, nesoucí předzdívku "anglický Hippocrates"

 

 

Nemoc je vyléčena jen pomocí Přírody, neutralizací a vyloučením smrtonosných látek

Prof.Dr.Hermann Boerhaave

 

JAREK NOHAVICA

v 02 Aréně

Pánbůh ztratil vliv...

 

S připojením je to někdy těžké

NENAČITA

 

Trojúhelník rozřežeme na kusy, které přeskládáme. Kampak nám ale zmizel jeden čtvereček?

 

 

Cílem medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

KLOUBNÍ VÝŽIVA

 

MUDr. Ladislav Šafránek, lékař pro zdravou dlouhověkost

ČLÁNEK

Nejlepší kloubní výživa

jako jediná obnovuje kloubní chrupavku

 

 

 

 

SANDŘIN PŘÍBĚH

ÚSPĚŠNÉ UZDRAVENÍ Z RAKOVINY

 

Sandra: Nikdy nezapomenu na ten POCIT BEZNADĚJE, STRACHU, co ve mně lékaři vyvolali, na to jak jsem byla jen další nemocná.

ČLÁNEK  ZDE

Se Sandrou hovořila: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.

k

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

 

EXTRAKT           SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

 

ZDE ROSTE ČERVENÁ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY

 

 

 

SERIÁLY NA EMAIL

Reishi pomáhá i při velmi vážných nemocech!
Betaglucan MaxCell

 

 

KOLOIDNÍ STŘÍBRO

využití koloidního stříbra ZDE

 

 

OREGÁNO         ECHINACEA

garance: 70-80% Carvacrolu

Každé druhé české dítě trpí atopickým ekzémem !!!

v pořadu ČT Pološero září 2014 - Česko, odpadkový koš Evropy -  odkaz 

ČLÁNEK

 

 

MELATONIN

á 1,25 mg                    á 5 mg

 

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA

 

Standardní verze

Kontakt

Ing. Zdeněk Rozehnal IČ 67385192
(zapsáno od 16.07.1997)
Místo podnikání: Praha 4, Liškova 630/2
V případě dotazu uveďte prosím v mailu Vaše číslo telefonu.

manta9@seznam.cz