Jaká je optimální frekvence jídla - kolik jídel byste měli denně jíst?

 

Ing. Zdeněk Rozehnal

Existuje mnoho matoucích rad ohledně „optimální“ frekvence jídla, protože podle některých odborníků ten kdo snídá, rychleji spaluje tuk a 5–6 malých jídel denně u něj zabraňuje zpomalení metabolismu.

Studie, ale tato doporučení nepotvrzují a proto se tento článek zaměřuje na tuto problematiku a pojednává o obecném zdravotním významu frekvence jídla.

Zrychluje větší počet jídel metabolismus?

Rychlost metabolismu je počet kalorií, které vaše tělo v daném časovém období spálí. Názor, že častější stravování a menší porce jídla během dne zvyšuje metabolismus, je přetrvávající mýtus.

Je pravda, že trávení jídla mírně zvyšuje metabolismus a tento jev je znám jako termický účinek jídla. Množství energie spotřebované během trávení však určuje celkové množství spotřebované potravy.

Jíst 3 jídla o 800 kaloriích denně bude mít stejný termický účinek jako jíst 6 jídel o 400 kaloriích. Takže v obou případech stejně - 2400 kalorií. Zde doslova není žádný rozdíl.

Několik studií porovnávalo stravování mnoha menších versus méně větších jídel a dospělo k závěru, že neexistuje žádný významný vliv na rychlost metabolismu ani na celkové množství ztraceného tuku (1, 2).

Shrnutí

  • Častější konzumace jídla nezvyšuje celkovou rychlost metabolismu ani počet kalorií, které během dne spálíte.

Vyrovnává větší počet jídel během dne hladinu cukru v krvi a snižuje chuť k jídlu?

Jedním z argumentů, který se často uvádí, je to, že lidé by měli jíst často, aby vyrovnali hladinu cukru v krvi. Tvrdí se, že konzumace velkých jídel vede k rychlému zvýšení a snížení hladiny cukru v krvi, zatímco konzumace menších a častějších jídel by měla stabilizovat hladinu cukru v krvi během dne.

To však věda již delší dobu nepotvrzuje. Studie totiž ukazují, že lidé, kteří jedí méně a větší jídla, mají v průměru nižší hladinu glukózy v krvi (3).

Takže je to naopak!

Ti, kdo jí pouze maximálně 3 jídla denně sice mohou mít větší chvilkový vzestup hladiny cukru v krvi, ale podstatné je, že celkově během dne jsou jejich hladiny cukru mnohem nižší. To je zvláště důležité pro lidi s problémy s hladinou cukru v krvi, protože trvalá vysoká hladina cukru v krvi není žádoucí, protože zpravidla vyvolává nejrůznější zdravotní problémy.

Potvrdilo se také, že menší počet jídel během dne zlepšuje sytost a snižuje pocit hladu ve srovnání s častějšími jídly (4).

Pokud jde o kontrolu hladiny cukru v krvi, zdá se, že pozitivní roli sehrává také snídaně. Studie ukazují, že konzumace největšího jídla během snídaně snižuje průměrné denní hladiny cukru v krvi (5).

Shrnutí

  • Menší počet a větší porce jídla snižují vaši průměrnou denní hladinu cukru v krvi. Předpokládá se, že získání většiny kalorií při snídani a méně jídla odpoledne a večer také snižuje průměrnou hladinu cukru v krvi.

Je důležitá snídaně?

„Snídaně je nejdůležitější jídlo dne ...“ nebo to tak není? Konvenční moudrost totiž diktuje, že snídaně je nutností a skokově spustí váš metabolismus a pomůže vám zhubnout. A co víc, analytické studie soustavně ukazují, že nesnídající lidé jsou častěji obézní, než lidé, kteří pravidelně snídají. (6). 

Přesto korelace (souvztažnost) se nerovná příčinné souvislosti. Tyto údaje neprokazují, že snídaně vám pomáhá zhubnout, ale pouze, že snídaně je spojena s nižším rizikem obezity.

Je to nejpravděpodobnější, protože pravidelně nesnídající lidé si zpravidla méně hlídají svoje zdraví, možná si ráno v práci sní koblihu a pak jdou na oběd a u McDonald's si dají "zdravé - chemické" velké jídlo.

Naprostá většina lidí ví, že snídaně je pro vás dobrá, takže lidé, kteří mají celkově zdravé návyky, snídani neošidí. Neexistují však žádné důkazy o tom, že by snídaně „nastartovala“ metabolismus a měla vliv na hubnutí.

Nicméně pravidelné snídaně mohou prospět určitým aspektům zdraví. Předpokládá se, že pro stabilizaci hladiny cukru v krvi je lepší pravidelně snídat. (7).

Proto má snídaně s vysokým obsahem kalorií za následek nižší průměrnou denní hladinu cukru v krvi ve srovnání s jídlem s vysokým obsahem kalorií během dne. (5).

Jedna studie také u lidí s diabetem 2. typu zjistila, že dopolední půst zvýšil po obědě a večeři vzestup hladiny cukru v krvi (8).

Tyto účinky jsou zprostředkovány tělními hodinami, také známými jako cirkadiánní rytmus, ale než vědci plně pochopí, jak to funguje, jsou zapotřebí další studie.

Lidé s diabetem a ti, kteří se obávají zvýšené hladiny cukru v krvi, by měli pravidelně konzumovat zdravou snídani.

Ale jako obecná rada platí: Pokud nemáte ráno hlad, vynechejte snídani. Jen se snažte, abyste jedli zdravě po zbytek dne.

Shrnutí

  • Neexistuje důkaz, že by vynechání snídaně bylo škodlivé pro zdravé lidi. Lidé s cukrovkou by však měli zvážit, zda by měli jíst zdravou a výživnou snídani a tím přijmout většinu kalorií na počátku dne.

Občasný půst má zdravotní přínosy

Přerušovaný půst je v současnosti velkým výživovým tématem.

To znamená, že se cíleně nestravujete v určitých časech, jako je například vynechávání večeří každý den po určitou dobu nebo jednou týdně celodenní půst.

Podle konvenčních názorů vás tento přístup uvede do „režimu hladovění“ a způsobí, že můžete ztratit svou svalovou hmotu.

To však není pravda

Studie o krátkodobých půstech totiž potvrzují, že rychlost metabolismu se může na začátku skutečně zvýšit. A až po dlouhodobém půstu klesá (9, 10).

Studie na lidech i zvířatech navíc ukazují, že přerušovaný půst má mnoho dalších zdravotních přínosů, mezi něž patří zlepšená citlivosti na inzulín, nižší glukóza, nižší inzulín, zkvalitnění činnosti mozku (11).

Přerušovaný půst také vyvolává proces buněčného čištění zvaný autofagie, při kterém buňky těla odstraňují odpadní produkty, které se v nich hromadí a ty přispívají ke zrychlenému stárnutí a propuknutí nemocí (12).

Shrnutí

Pravidelný půst vám pomůže zhubnout a časem může zlepšit hladiny cukru v krvi.

Závěr

Neexistují žádné zdravotní přínosy častějšího stravování, více než 3 jídel denně. Nezvyšuje to počet spálených kalorií ani to nepomáhá zhubnout.

Časté stravování také nezlepšuje stabilizaci hladiny cukru v krvi. Naopak. Jíst méně jídel - max. 3 denně - je pro zdraví prospěšnější, protože větší počet jídel předává tělu signál nadbytku, jenž potlačuje produkci hormonů, zajišťujících regeneraci tkání a působících proti stárnutí.

Věda potvrzuje, že mýtus o častých malých jídlech je právě to - MÝTUS

 

DUANWOOD RED REISHI - GANODERMA

to je mládí a dlouhověkost

3 nejúčinnější přípravky na trhu:

EXTRAKT, SPÓR A TRITERPEN MAX

Fakta o reishi, mykologie, historie, pěstování, účinné látky

Zkušenosti uživatelů s houbou Reishi

 

PRO SNÍŽENÍ HLADINY CUKRU V KRVI

 

REISHI

extrakt

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!

 

REISHI

spór

100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

REISHI

triterpen max

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

 

CORDYCEPS

extrakt

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

 

  

 

DETOXIKAČNÍ NÁPLASTI

CERTIFIKÁT

 

ALOE VERA

1 LITR

 99,5%

čisté šťávy

 

MÁTE PEJSKA NEBO KOČIČKU?

I VY MŮŽETE ODSTRAŇOVAT PARAZITY

 

WURM - EX

 

PARAZIN

 

MACA

 

ETICKÝ KODEX

 České lékařské komory,  

který především zdůrazňuje etické principy lékařského povolání vůči pacientovi

 

Každý třetí český lékař trpí vážným syndromem vyhoření. Cítí se na dně a nenávidí své povolání i pacienty

Česká lékařská komora ve spolupráci s 1.lékařskou fakultou Univerzity Karlovy v roce 2014

 

Nevěřte něčemu jen proto, že to řekl nějaký mudrc

Buddha

 
 

Představa je příčinou mnoha nemocí, ale víra je možnost léčení nemocí všech

Paracelsus

 
 

Nechte své léky ležet v chemické misce, jestliže dokážete léčit svého pacienta prostřednictvím stravy

Koho neuzdraví léky, toho uzdraví příroda

Pokud nejsi připraven změnit svůj život, není ti pomoci

Hippocrates 460 - 377 př.n.l. - Hippokratova přísaha

 
 

Jsme tak živí a zdraví, jako je živá a zdravá strava, kterou se živíme a uzdravujeme

Dr.Vladimír Domen

 

 

Zdraví se nedá získat pasivně u lékaře, nebo v drogérii na rohu. Zdraví lze získat jen ukázněným způsobem života

Dr.René Dubos

 

 

Sami jsme tím nejlepším lékem

To, co den co den děláte, určuje, jakým způsobem a jak dlouho budete žít

Prof.dr.Kurt Tepperwein

základy odkyselení organismu

 

 

Nemoc není nic jiného, než pokus těla zbavit se morbidních látek

Thomas Sydenham, nesoucí předzdívku "anglický Hippocrates"

 

 

Nemoc je vyléčena jen pomocí Přírody, neutralizací a vyloučením smrtonosných látek

Prof.Dr.Hermann Boerhaave

 

JAREK NOHAVICA

v 02 Aréně

Pánbůh ztratil vliv...

 

S připojením je to někdy těžké

NENAČITA

 

Trojúhelník rozřežeme na kusy, které přeskládáme. Kampak nám ale zmizel jeden čtvereček?

 

 

Cílem medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

KLOUBNÍ VÝŽIVA

 

MUDr. Ladislav Šafránek, lékař pro zdravou dlouhověkost

ČLÁNEK

Nejlepší kloubní výživa

jako jediná obnovuje kloubní chrupavku

 

 

CELADRIN  BARNY´S

 

 

SANDŘIN PŘÍBĚH

ÚSPĚŠNÉ UZDRAVENÍ Z RAKOVINY

 

Sandra: Nikdy nezapomenu na ten POCIT BEZNADĚJE, STRACHU, co ve mně lékaři vyvolali, na to jak jsem byla jen další nemocná.

ČLÁNEK  ZDE

Se Sandrou hovořila: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.

k

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

 

EXTRAKT           SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

 

ZDE ROSTE ČERVENÁ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY

 

 

 

 CORDYCEPS, extra silný

nejvyšší množství účinných látek

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

 

 

KAPSAICIN

 

 

OREGÁNO         ECHINACEA

garance: 70-80% Carvacrolu

Každé druhé české dítě trpí atopickým ekzémem !!!

v pořadu ČT Pološero září 2014 - Česko, odpadkový koš Evropy -  odkaz 

ČLÁNEK

 

 

MELATONIN

á 1,25 mg                    á 5 mg

 

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA

 

Kontakt

Oldřich Rolinek-provozovatel webu pošta Sázavská 101, 25166 Senohraby, (Lensedly 63)

oldarolda1@seznam.cz