Tipy pro kvalitní a zdravý spánek

Takzvaná „spánková hygiena“ je soubor pravidel, jejichž dodržování přispívá ke zdravému a osvěžujícímu spánku.

Během spánku se obnovují naše fyzické funkce (zejména ve fázi hlubokého spánku) a duševní schopnosti (kreativita, schopnost učit se, soustředění), ukládají se informace do dlouhodobé paměti (mozek „uklízí“ zřejmě ve fázi REM-lehký spánek se sny), u dětí a dospívajících se jen ve spánku uvolňuje růstový hormon.


Nedostatek spánku tedy má velký vliv na naše zdraví a výkonnost. Mnoho lidí však v důsledku nespavosti postrádá kvalitní spánek, i když jsou ochotni mu věnovat oněch proklamovaných 8 hodin denně (tolik je průměrná potřeba spánku u dospělých lidí, ačkoli skutečná potřeba je individuální).

Zkuste použít pozitivní následující rady:

Světlo

Slunce - světlo velkou měrou spolupracuje s našimi biologickými hodinami. Některé lékařské studie ukazují na spojitost mezi denním světlem a hormonem melatoninem (způsobuje ospalost), jehož tvorba začíná se soumrakem a ráno skončí. S nedostatkem denního světla se u pacientů snižuje produkce tohoto hormonu. Dobrému spánku tedy napomáhá pobyt venku. Naproti tomu v čase, kdy chodíme spát, je důležitá tma. Před spaním tedy zkuste ztlumit osvětlení, ale lépe zlikvidovat zdroj jakéhokoliv světla. Pokud chodíte na noční směny, spěte doma v zatemněném pokoji. Jestliže vám naopak dělá problém brzké vstávání, pusťte do ložnice ranní slunce, které pomůže ospalce vytáhnout z postele.

Chemie

Již zmíněný melatonin má na naši bdělost takový vliv, že se často používá jako lék proti nespavosti. Někteří jej užívají po cestování přes více časových pásem jako prostředek k přenastavení svých biologických hodin. Nicméně stejně jako u dalších léků je nutná opatrnost. Nebyla prověřena jeho bezpečnost při užívání delším než tři měsíce. Pokud jde o prášky na spaní, platí pravidlo, že jsou až posledním prostředkem, který rozhodně není určen k dlouhodobému řešení problémů se spaním.

Dále, pokud nemůžete spát, není od věci projít si složení všech léků, které v současné době užíváte (na předpis i bez něj), a zjistit, jestli neobsahují stimulanty jako kofein nebo pseudoefedrin. Ty by mohly být příčinou nespavosti.

Stimulantem je také nikotin, kuřáci tedy usínají hůře.

Rytmus

pevný spánkový režim, při kterém chodíte spát a vstáváte ve stejnou dobu každý den, a to včetně víkendu – hraje důležitou roli. V období dospívání mají vnitřní hodiny zpravidla tendenci se „zpožďovat“, což je jedním z možných důvodů, proč dospívající chodí tak pozdě spát a mají problémy vstát do školy.

Uvolnění

Sprcha. Je důležité, abyste šli spát klidní a uvolnění. Můžete si dát teplou koupel nebo sprchu, číst si něco nenáročného nebo si pustit uklidňující hudbu. Naopak se vyhněte sledování napínavých filmů, hraní počítačových her nebo telefonování těsně před spaním. Obzvláště účinné je, vytvoříte-li si z uklidňujících činností rituál, na který při každodenním opakování organismus sám reaguje ospalostí.

Prostředí

Ložnice. Podmínky ve vaší ložnici rovněž velkou měrou ovlivní kvalitu vašeho nočního odpočinku. Výrobci matrací a lůžkovin Vám neúnavně tvrdí, jak jsou tyto činitele důležité pro kvalitní spánek – a mají pravdu. Důležitá je ale také teplota (doporučuje se v rozmezí 17 až 21 stupňů Celsia), správná vlhkost a ticho. Dokonce i hluk z ulice, který už vědomě nevnímáte, narušuje spánek. Pokud nezaberou ucpávky do uší, radí odborníci odfiltrovat rušivé zvuky tzv. „bílým hlukem“ - nízkofrekvenčním, stálým a monotónním šumem, např. z elektrického ventilátoru.

Postel má sloužit pouze ke spaní, nebudete-li si v ní číst, jíst nebo pracovat, pomůžete opět svému tělu, aby vědělo, že má spát, jakmile se uložíte. Televize a počítač by měly být v jiné místnosti.

Nápoje a potraviny

Večeře. Na noc nepijte kávu, čaj, colu ani jiné nápoje obsahující kofein. Dobrý není ani alkohol, přestože má sedativní účinky. Později v noci totiž zabraňuje hlubokému spánku a potřebná regenerace se nedostaví. Doporučit lze naopak teplé mléko, podmáslí nebo bylinkový čaj z chmele, máty nebo heřmánku.

Večeřet byste měli tři hodiny před spaním. Jít spát hladový ovšem také není žádoucí. Můžete si dát lehkou svačinku, např. banán, mango, trochu ořechů nebo luštěninových klíčků (pomineme-li dietologické hledisko, z kterého je ovoce na noc nevhodné, tyto potraviny podporují tvorbu serotoninu, jenž pomáhá navodit spánek).

Intenzivní cvičení

Běh. Před spaním pravidelné cvičení prokazatelně zlepšuje kvalitu spánku, a to i tehdy, když necvičíte každý den. Namáhavé cvičení však neprovozujte před spaním (někteří odborníci doporučují odstup minimálně 3 hodiny, jiní až 5 nebo 6 hodin).

Siesta

Siesta. Dobrým lékem proti „poobědové“ únavě je krátké zdřímnutí, nejlépe po dobu 10 až 15 minut a ne později než ve tři hodiny odpoledne. Protáhnete-li „šlofíka“ na více než půl hodiny, pravděpodobně se v noci už dobře nevyspíte.

Insomnie

Insomnie, neboli nespavost není vůbec příjemná. „Chce se mi spát...Spát se mi chce...Co se mi chce? Spát...Spát se mi co? Chce...“ Odborníci říkají, že čím více člověk vyvíjí úsilí, aby usnul, tím je výsledek horší. Pokud neusnete do 15ti nebo 20ti minut, je nejlepší vstát z postele, dělat nějakou monotónní činnost, číst si nebo si pustit televizi (něco uspávacího, samozřejmě), dokud se nedostaví únava, pak si jděte zase lehnout.

Máte-li potíže se spaním více než třikrát týdně po celý měsíc, navštivte lékaře. Něco je v nepořádku i v případě, že v noci spíte, ale často se probouzíte unavení. Příčinou nespavosti mohou být i poruchy spánku jako obstrukční spánková apnoe nebo syndrom neklidných nohou a jen odborné vyšetření může pomoci tyto zdravotní problémy zvládnout.

Více:

REISHI

extrakt

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!

 

REISHI

spór

100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

REISHI

triterpen max

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

 

CORDYCEPS

extrakt

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

 

  

 

DETOXIKAČNÍ NÁPLASTI

CERTIFIKÁT

 

ALOE VERA

1 LITR

 99,5%

čisté šťávy

 

MÁTE PEJSKA NEBO KOČIČKU?

I VY MŮŽETE ODSTRAŇOVAT PARAZITY

 

WURM - EX

 

PARAZIN

 

MACA

 

ETICKÝ KODEX

 České lékařské komory,  

který především zdůrazňuje etické principy lékařského povolání vůči pacientovi

 

Každý třetí český lékař trpí vážným syndromem vyhoření. Cítí se na dně a nenávidí své povolání i pacienty

Česká lékařská komora ve spolupráci s 1.lékařskou fakultou Univerzity Karlovy v roce 2014

 

Nevěřte něčemu jen proto, že to řekl nějaký mudrc

Buddha

 
 

Představa je příčinou mnoha nemocí, ale víra je možnost léčení nemocí všech

Paracelsus

 
 

Nechte své léky ležet v chemické misce, jestliže dokážete léčit svého pacienta prostřednictvím stravy

Koho neuzdraví léky, toho uzdraví příroda

Pokud nejsi připraven změnit svůj život, není ti pomoci

Hippocrates 460 - 377 př.n.l. - Hippokratova přísaha

 
 

Jsme tak živí a zdraví, jako je živá a zdravá strava, kterou se živíme a uzdravujeme

Dr.Vladimír Domen

 

 

Zdraví se nedá získat pasivně u lékaře, nebo v drogérii na rohu. Zdraví lze získat jen ukázněným způsobem života

Dr.René Dubos

 

 

Sami jsme tím nejlepším lékem

To, co den co den děláte, určuje, jakým způsobem a jak dlouho budete žít

Prof.dr.Kurt Tepperwein

základy odkyselení organismu

 

 

Nemoc není nic jiného, než pokus těla zbavit se morbidních látek

Thomas Sydenham, nesoucí předzdívku "anglický Hippocrates"

 

 

Nemoc je vyléčena jen pomocí Přírody, neutralizací a vyloučením smrtonosných látek

Prof.Dr.Hermann Boerhaave

 

JAREK NOHAVICA

v 02 Aréně

Pánbůh ztratil vliv...

 

S připojením je to někdy těžké

NENAČITA

 

Trojúhelník rozřežeme na kusy, které přeskládáme. Kampak nám ale zmizel jeden čtvereček?

 

 

Cílem medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

KLOUBNÍ VÝŽIVA

 

MUDr. Ladislav Šafránek, lékař pro zdravou dlouhověkost

ČLÁNEK

Nejlepší kloubní výživa

jako jediná obnovuje kloubní chrupavku

 

 

CELADRIN  BARNY´S

 

 

SANDŘIN PŘÍBĚH

ÚSPĚŠNÉ UZDRAVENÍ Z RAKOVINY

 

Sandra: Nikdy nezapomenu na ten POCIT BEZNADĚJE, STRACHU, co ve mně lékaři vyvolali, na to jak jsem byla jen další nemocná.

ČLÁNEK  ZDE

Se Sandrou hovořila: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.

k

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

 

EXTRAKT           SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

 

ZDE ROSTE ČERVENÁ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY

 

 

 

 CORDYCEPS, extra silný

nejvyšší množství účinných látek

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

 

 

KAPSAICIN

 

 

OREGÁNO         ECHINACEA

garance: 70-80% Carvacrolu

Každé druhé české dítě trpí atopickým ekzémem !!!

v pořadu ČT Pološero září 2014 - Česko, odpadkový koš Evropy -  odkaz 

ČLÁNEK

 

 

MELATONIN

á 1,25 mg                    á 5 mg

 

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA

 

Kontakt

Oldřich Rolinek-provozovatel webu pošta Sázavská 101, 25166 Senohraby, (Lensedly 63)

oldarolda1@seznam.cz