Standardní verze

9 obilovin, které mají nízký obsah sacharidů

Ing. Zdeněk Rozehnal

Obiloviny jsou v mnoha nízkosacharidových dietách často zcela vyloučeny. Některé druhy obilovin však mají vysoký obsah vlákniny a v rámci zdravé stravy s omezeným obsahem sacharidů si je můžete dopřát s mírou.

Je to proto, že potraviny s vysokým obsahem vlákniny obsahují nižší počet čistých sacharidů, což je počet sacharidů, které tělo vstřebá. Čisté sacharidy vypočtete tak, že od celkového množství sacharidů odečtete gramy vlákniny (1).

Následují některé z nejvýznamnějších obilovin s nízkým obsahem sacharidů a několik dalších, které byste při nízkosacharidové dietě měli omezit.

1. Oves

Oves je vysoce výživný a je skvělým zdrojem mnoha důležitých živin, včetně vlákniny. Ve skutečnosti obsahuje 1 šálek (33 gramů) vařeného ovsa více než 8 gramů vlákniny a jen 21 gramů čistých sacharidů (2).

Oves je také bohatý na beta-glukany. Jedná se o druh vlákniny, u které výzkum prokázal, že snižuje hladinu LDL (špatného) cholesterolu. Vysoká hladina LDL cholesterolu je rizikovým faktorem srdečních onemocnění (3, 4).

Navíc je oves skvělým zdrojem několika dalších mikroživin, včetně manganu, fosforu, hořčíku a thiaminu (2).

Nezapomeňte si vybrat ovesné vločky řezané na ocelovém řezu nebo válcované místo vysoce zpracovaných druhů, jako jsou instantní ovesné vločky, abyste získali co nejvíce výživových hodnot.

Shrnutí:

  • Porce - 33 gramů vařeného ovsa obsahuje 21 gramů čistých sacharidů. Oves má také vysoký obsah beta-glukanu, což je druh vlákniny, který může pomáhat snižovat hladinu LDL (špatného) cholesterolu.

2. Quinoa

Ačkoli je quinoa technicky klasifikována jako pseudocereálie, často se připravuje a užívá jako obilovina (5).

Quinoa je plná prospěšných antioxidantů a polyfenolů, které mohou pomáhat snižovat zánět a chránit před chronickými onemocněními (6, 7, 8).

Má také relativně nízký obsah sacharidů - v každé porci 1 šálku (185 gramů) vařené quinoy je pouze 34 gramů čistých sacharidů (9).

Quinoa je také jedním z mála rostlinných zdrojů kompletních bílkovin, což znamená, že obsahuje všech devět esenciálních aminokyselin, které tělo potřebuje získat z potravy (10).

Kromě toho má quinoa vysoký obsah dalších klíčových živin, včetně manganu, hořčíku, fosforu, mědi a kyseliny listové (9).

Shrnutí:

  • Quinoa obsahuje 34 gramů čistých sacharidů v jednom vařeném šálku (185 gramů). Má také vysoký obsah antioxidantů a obsahuje všech devět esenciálních aminokyselin, které vaše tělo potřebuje.

3. Bulgur

Bulgur je druh obilného zrna, které se obvykle vyrábí z popraskaných pšeničných zrn. Můžete ho použít do různých pokrmů, včetně salátu tabbouleh, kaše a pilafu.

Bulgur je nejen všestranný a snadno se připravuje, ale je také vysoce výživný. Je zejména skvělým zdrojem manganu, železa, hořčíku a vitaminů skupiny B. Navíc je bulgur s pouhými 25,5 gramy čistých sacharidů v 1 šálku (182 gramů) vařeného bulguru jednou z celozrnných obilovin s nejnižším obsahem sacharidů (11).

Shrnutí:

  • Jeden šálek (182 g) vařeného bulguru obsahuje 25,5 g čistých sacharidů. Bulgur je také všestranně použitelný, snadno se připravuje a je bohatý na mangan, železo, hořčík a vitaminy skupiny B.

4. Proso

Proso je druh starobylé obiloviny, která se pěstuje po celém světě. Stejně jako ostatní celozrnné obiloviny má proso vysoký obsah antioxidantů a polyfenolů, které mohou pomáhat předcházet chronickým onemocněním, jako je cukrovka 2. typu (12, 13, 14).

Proso je také dobrým zdrojem vlákniny a má relativně nízký obsah čistých sacharidů, takže je skvělým doplňkem zdravé stravy s nízkým obsahem sacharidů. Ve skutečnosti obsahuje 1 šálek (174 gramů) vařeného prosa přes 2 gramy vlákniny a 39 gramů čistých sacharidů. Proso má také vysoký obsah řady dalších vitaminů a minerálů, včetně fosforu, vápníku, hořčíku a kyseliny listové (15).

Shrnutí:

  • Proso obsahuje 39 gramů čistých sacharidů na jeden vařený šálek (174 gramů). Má také vysoký obsah fosforu, vápníku, hořčíku a kyseliny listové.

5. Kuskus

Kuskus je zpracovaný obilný výrobek, který se obvykle vyrábí z krupicové mouky nebo tvrdé pšenice.

Kuskus, který je základem mnoha blízkovýchodních a marockých jídel, má relativně nízký obsah sacharidů - v každé porci vařeného kuskusu o objemu 1 šálku (157 gramů) je přibližně 34,5 gramu čistých sacharidů (16).

Kuskus je také plný selenu, stopového minerálu, který hraje klíčovou roli pro zdraví srdce, funkci štítné žlázy, imunitní systém a další (16, 17).

Přidáním kuskusu do jídelníčku můžete zvýšit příjem několika dalších důležitých mikroživin, včetně kyseliny pantotenové, manganu, mědi a thiaminu (16).

Shrnutí:

  • Kuskus je obilný produkt s 34,5 gramy čistých sacharidů na uvařený šálek (157 gramů). Kuskus má kromě velkého množství selenu také vysoký obsah kyseliny pantotenové, manganu, mědi a thiaminu.

6. Divoká rýže

Divoká rýže je druh zrna pocházející z travin rodu Zizania. V porovnání s ostatními druhy rýže má divoká rýže výrazně nižší obsah sacharidů - v každé porci 1 šálku (164 g) vařené divoké rýže je 32 g čistých sacharidů (18).

Divoká rýže navíc překypuje zdraví prospěšnými antioxidanty.

Zajímavé je, že jeden přehled ukázal, že fenolické sloučeniny nalezené v divoké rýži vykazují desetkrát vyšší antioxidační aktivitu než ty, které se nacházejí v bílé rýži (19).

Navíc je divoká rýže skvělým zdrojem několika dalších živin, včetně zinku, vitaminu B6 a kyseliny listové (18).

Shrnutí:

  • Divoká rýže má nižší obsah sacharidů než jiné druhy rýže, na jeden uvařený šálek (164 gramů) připadá 32 gramů čistých sacharidů. Má také vysoký obsah antioxidantů, zinku, vitaminu B6 a kyseliny listové.

7. Špalda

Špalda, někdy označovaná také jako loupaná pšenice nebo dinkel, je starobylá celozrnná obilovina spojovaná s řadou zdraví prospěšných látek (20).

Studie ukazují, že konzumace většího množství celozrnných obilovin, jako je špalda, může být spojena s nižším rizikem srdečních onemocnění, cukrovky 2. typu a některých druhů rakoviny (21, 22, 23, 24).

Přestože špalda obsahuje převážně sacharidy, nabízí v každé porci pořádný kus vlákniny. 1 šálek (194 gramů) vařené špaldy obsahuje asi 7,5 gramu vlákniny a 44 gramů čistých sacharidů. Špalda je také bohatá na niacin, hořčík, zinek a mangan (25).

Shrnutí:

  • Jeden šálek (194 gramů) vařené špaldy obsahuje 44 gramů čistých sacharidů a 7,5 gramu vlákniny. Každá porce má také vysoký obsah niacinu, hořčíku, zinku a manganu.

8. Popcorn

Většina lidí považuje popcorn za něco víc než svačinu, ale technicky vzato se jedná o celozrnnou obilovinu. Je to také jedna z obilovin s nejnižším obsahem sacharidů - v každé porci popcornu o hmotnosti 1 šálek (14 gramů) je 6,5 gramu čistých sacharidů (26).

Navíc má popcorn nízký obsah kalorií a vysoký obsah vitaminů skupiny B, železa, hořčíku a fosforu (26).

Nezapomeňte však vždy, když je to možné, volit popcorn pufovaný vzduchem, abyste maximalizovali výživovou hodnotu tohoto zdravého zrna.

Mnohé připravené druhy totiž obsahují velké množství nezdravých tuků, přidaného cukru a umělých dochucovadel, což může znehodnotit jejich potenciální přínos pro zdraví.

Shrnutí:

  • Každý šálek (14 gramů) popcornu obsahuje 6,5 gramu čistých sacharidů. Popcorn má také nízký obsah kalorií a vysoký obsah vitaminů skupiny B, železa, hořčíku a fosforu.

9. Ječmen

Ječmen je výživné obilné zrno, které vyniká oříškovou chutí a výraznou žvýkací strukturou. Má také vysoký obsah vlákniny, 6,5 gramů a přibližně 41,5 gramů čistých sacharidů v každé porci 1 šálku (170 gramů) vařeného ječmene. Vařený ječmen je navíc skvělým zdrojem selenu, hořčíku, manganu, zinku a mědi (27).

Pokud je to však možné, rozhodujte se pro loupaný ječmen místo perlového, protože loupaný ječmen je méně zpracovaný a je považován za celozrnnou obilovinu (28).

Shrnutí:

  • Ječmen obsahuje 41,5 g čistých sacharidů v každém šálku (170 g). Kromě vysokého obsahu vlákniny je ječmen skvělým zdrojem selenu, hořčíku, manganu, zinku a mědi.
  •  

Obiloviny s vysokým obsahem sacharidů, na které je třeba dávat pozor

Ačkoli se mnoho druhů obilovin může hodit do zdravé stravy s nízkým obsahem sacharidů, některé druhy obilovin obsahují vysoký počet sacharidů a mají nízký obsah vlákniny.

Zejména průmyslově rafinované obiloviny jsou obilné produkty, které prošly zpracováním za účelem zlepšení jejich struktury a trvanlivosti. To má za následek nižší obsah vlákniny, což může zvýšit počet čistých sacharidů v konečném výrobku.

Několik příkladů obilovin s vysokým obsahem sacharidů:

  • bílý chléb
  • rafinované těstoviny
  • bílá rýže
  • krekry
  • snídaňové cereálie
  • těsto na pizzu
  • bramborové lupínky
  • instantní ovesné vločky

Kromě toho mějte na paměti, že pokud omezíte sacharidy, možná budete muset omezit mnoho zdravých celozrnných výrobků v závislosti na tom, jak přísná je vaše dieta.

Například velmi nízkosacharidová nebo ketogenní dieta často omezuje příjem sacharidů na méně než 50 gramů denně, což může způsobit, že bude náročné zařadit do denního přídělu sacharidů jakékoli obiloviny (29).

Shrnutí:

  • Průmyslově rafinované obiloviny jsou zpracovány proto, aby se zlepšila jejich struktura a trvanlivost. Tyto potraviny obvykle obsahují méně vlákniny a více čistých sacharidů než celá zrna.

Závěr

Ačkoli mnoho nízkosacharidových diet nevylučuje obiloviny, mnoho druhů se může vejít do zdravého jídelníčku s omezeným obsahem sacharidů.

Mnoho druhů obilovin má totiž vysoký obsah vlákniny a nízký obsah čistých sacharidů, což je počet sacharidů, které tělo skutečně vstřebá.

Pro dosažení nejlepších výsledků si vybírejte celozrnné druhy a pokud možno se vyhýbejte obilovinám, které byly silně průmyslově zpracovány nebo rafinovány.

Stále platné nutriční doporučení od expertů z Harvardu z roku 2011

Odborníci z Harvard School of Public Health uveřejnili v roce 2011 nové nutriční doporučení ve formě tzv. talíře zdravého stravování, který byl určen americkému ministerstvu zemědělství a dalším odborníkům. Univerzita touto novou směrnicí nahradila překonanou a zavádějící potravinovou pyramidu, protože ta byla ovlivněna finančními zájmy, mj. "mléčnou" lobby. V této souvislosti konstatovali:

Američané jsou dnes nejbohatším národem na světě, ale zároveň nejtlustším a nejnemocnějším

Tato nová "pyramida" shrnuje nejlepší dietní informace, které jsou dnes k dispozici a nejsou vytesané do kamene, protože vědci nepochybně objeví v následujících letech nové informace pro zdravé stravování.

Doporučení:

  • 50% zelenina a ovoce (nepočítat do toho brambory), omezeně brambory, protože mají negativní dopad na hladinu cukru v krvi (mají vysoký glykemický index)
  • 25% celozrná strava, nižší vliv na hladinu krevního cukru a inzulínu oproti rafinovaným obilovinám
  • 25% protein - bílé maso, fazole a ořechy, přičemž omezte červené maso a vyhněte se zpracovanému jako je například slanina a klobásy

Používejte zdravé rostlinné oleje a vyhýbejte se částečně hydrogenovaným olejům, které obsahují nezdravé trans-tuky. Pijte vodu, kávu nebo čaj. Vyhýbejte se sladkým nápojům, vyřaďte - omezte mléko a mléčné výrobky - jedna až dvě porce denně jen pokud si to přejete a omezte džusy - maximálně malá sklenice denně.

S nízkým obsahem tuku neznamená zdravé

Experti z Harvardu doporučují vyřadit z jídelníčku mléčné výrobky s tím, že k získávání vápníku pro lidský organismus je mnohem vhodnější například zelenina jako je kapusta, brokolice nebo květák, případně ze sojového mléka nebo luštěnin a ořechů.
 
Zdroj: Harvard, červen 2011 - Healthy Eating Plate

 

BORELIÓZA, CHLAMYDIE... ÚNAVOVÝ SYNDROM

PŘÍRODNÍ POSTUP K UZDRAVENÍ

zde

REISHI

extrakt

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!

 

REISHI

spór

100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

REISHI

triterpen max

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

 

CORDYCEPS

extrakt

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

 

AŠVAGANDA

extrakt

Nejsilnější Ašvaganda na Českém trhu

 

HERICIUM

extrakt

k

 

ETICKÝ KODEX

 České lékařské komory,  

který především zdůrazňuje etické principy lékařského povolání vůči pacientovi

 

Každý třetí český lékař trpí vážným syndromem vyhoření. Cítí se na dně a nenávidí své povolání i pacienty

Česká lékařská komora ve spolupráci s 1.lékařskou fakultou Univerzity Karlovy v roce 2014

 

Nevěřte něčemu jen proto, že to řekl nějaký mudrc

Buddha

 
 

Představa je příčinou mnoha nemocí, ale víra je možnost léčení nemocí všech

Paracelsus

 
 

Nechte své léky ležet v chemické misce, jestliže dokážete léčit svého pacienta prostřednictvím stravy

Koho neuzdraví léky, toho uzdraví příroda

Pokud nejsi připraven změnit svůj život, není ti pomoci

Hippocrates 460 - 377 př.n.l. - Hippokratova přísaha

 
 

Jsme tak živí a zdraví, jako je živá a zdravá strava, kterou se živíme a uzdravujeme

Dr.Vladimír Domen

 

 

Zdraví se nedá získat pasivně u lékaře, nebo v drogérii na rohu. Zdraví lze získat jen ukázněným způsobem života

Dr.René Dubos

 

 

Sami jsme tím nejlepším lékem

To, co den co den děláte, určuje, jakým způsobem a jak dlouho budete žít

Prof.dr.Kurt Tepperwein

základy odkyselení organismu

 

 

Nemoc není nic jiného, než pokus těla zbavit se morbidních látek

Thomas Sydenham, nesoucí předzdívku "anglický Hippocrates"

 

 

Nemoc je vyléčena jen pomocí Přírody, neutralizací a vyloučením smrtonosných látek

Prof.Dr.Hermann Boerhaave

 

JAREK NOHAVICA

v 02 Aréně

Pánbůh ztratil vliv...

 

SVĚT SE ZBLÁZNIL, DRŽME SE.

 

Trojúhelník rozřežeme na kusy, které přeskládáme. Kampak nám ale zmizel jeden čtvereček?

Každá nemoc je způsobena narůstající jedovatostí lidského organismu.

MUDr. Henry Bieler

Z ověřených dat vyplývá, že člověk, který covid prodělal, JE TŘINÁCTKRÁT LÉPE CHRÁNĚN, než člověk, který má dvě dávky vakcíny.

prof. Jiří Beran, 13.11.2021

prof. Jiří Beran, 15.11.2021

DEFUMOXAN

volně prodejný lék pro kuřáky

Cílem správné medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

ROZHOVOR S MUDr. SOŇOU PEKOVOU - 8. červenec 2021

Globalisty cenzurované video na svobodném kanálu

+

Soňa Peková ODPOVÍDÁ na dotazy posluchačů - 27. října 2021

 

MUDr. MONIKA WAKSMUNDSKÁ

Rozbor krve očkovaných a neočkovaných - 3. listopad 2021

 

KLINICKÉ TESTY LÉKŮ - PODVOD

DOKUMENT ČT 2

BYZNYS V BÍLÝCH PLÁŠTÍCH

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

          EXTRAKT                 SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

ZDE ROSTE NEJÚČINNĚJŠÍ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy Čechů u pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY, JAK JE TO S JEJÍ KVALITOU?

 

 

 

 CORDYCEPS, EXTRA SILNÝ

NEJVYŠŠÍ MNOŽSTVÍ ÚČINNÝCH LÁTEK

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

100% Sibiřská Čaga
Betaglucan MaxCellHlíva ústřičná

 

 

MUDr. Ludmila Eleková: Vakcíny brzdí vývoj. Dříve děti mluvily souvisle od 2 let a dnes? Katastrofa! (1:58:35)

DOKUMENT ČT 2

ŠKODLIVOST MOBILNÍCH SÍTÍ

ZAČNĚTE U SEBE

ZÁKLADEM ZDRAVÍ JE PREVENCE S NÁVRATEM K PŘÍRODĚ

Doporučuji:

každé ráno cca 30 minut před snídaní

vypít cca 4 dcl vlažné čisté pramenité vody s citrónem (můžete přidat až půl lžičky jedlé sody) a pro posílení imunity a energie můžete použít dvojitý extrakt (1-2 kapsle) z

  a nejdříve po 15 minutách:

případně nejen pro psychiku:

pro střevo kvalitní probiotika:

  • kysané zelí, které si sami jednoduše vyrobíte POUZE VY! Pozor na "BRUSELSKÉ" kysané zelí! S éčkama

___________________________________________________

Předpokládané trendy v užívání vitamínů a dalších doplňků stravy v roce 2021 ZDE

 

 

KNIHA

NACISTICKÉ KOŘENY "BRUSELSKÉ EU"

 MUDr. Matthias Rath, Paul Anthony Taylor, Aleksandra Niedzwiecki a August Kowalczyk

v češtině je možno knihu přečíst online zde

Co jste už vždycky chtěli vědět o ‘bruselské EU’ - Ale nikdo se neodvážil vám o tom říci!

 

             TEST

BARVOSLEPOSTI

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA

 

 

ROK SI NIČÍME IMUNITU,

možná i proto je tolik nemocných, říká česká vědkyně, vedoucí týmu Centra buněčného a tkáňového inženýrství FN u sv. Anny...

doc. RNDr. Irena Koutná, Ph.D.

 

Jak platné v roce 2020 - 2021

 

PROTESTSONG

V DLOUHÉM ZATMĚNÍ

Ilona Czáková, Roman Horký a KAMELOT

(Oficiální videoklip - Premiéra: 1. 12. 2020)

Do této písně jsme vložili naše srdce a nevymyté mozky

FLÉGR PO DRUHÉM PFIZERU A PO POSILOVACÍ INJEKCI

REAKCE PRÁVNÍKA ZDE, JAK ZAREAGUJE POLICIE...?