Omega-3 a jód jen z mořských ryb? Nebezpečné a ekonomicky nelogické!

1. publikace 2012
 

Ing. Zdeněk Rozehnal

Obsah omega-3 nenasycených mastných kyselin v rybím mase je v porovnání se lněným semínkem malý. 1 lžíce těch správných lněných semínek obsahuje v průměru 2 372 mg omega-3, přičemž abyste získali stejné množství z ryb, musíte sníst - 300 gramů tuňáka, nebo 400 gramů pstruha. Například ořechy mají také několikanásobně více omega-3 mastných kyselin než ryby (4 000 mg na 100 gramů), mnoho omega-3 obsahuje i sója, olivový olej, špenát, výhonky alfa-alfa (semena vojtěšky). Vegetarián má díky konzumaci kvalitních tuků (ořechy, olivový olej) mnohem větší příjem těchto důležitých mastných kyselin než konzument masa.

Jsou ryby zdravé?

Opět si udělejte názor sami: Už v roce 2010 vydala americká vládní zdravotní agentura prohlášení, ve kterém varuje těhotné ženy před konzumací ryb. Důvodem tohoto varování byl nebezpečně vysoký obsah rtuti. Rtuť silně poškozuje mozek a vnitřnosti nenarozených dětí. Navíc se v těle hromadí, a může způsobovat problémy v budoucím těhotenství, pokud žena ještě dítě nemá. Agentura dále varovala, pokud konzumovat ryby, tak ne častěji jak jednou měsíčně.

Na Faerských ostrovech, což je v prostoru mezi Norskem a Islandem, žije geneticky izolovaná populace. Výživa jejich obyvatel je částečně závislá na moři, a tak přijímají v tělech ryb a velryb značné množství rtuti. Jejich dlouhodobý příjem rtuti překračuje doporučení WHO průměrně asi dvakrát. Na druhou stranu rybí oleje mohou mít významný ochranný vliv před toxickým působením rtuti. Proto se doporučuje jíst lososy z čistých vod Aljašky nebo užívat olej z tresčích jater už i kvůli jeho obsahu provitaminu D.

Nejen rtuť

Rtuť není jediný jed, který se v rybách více než stopově nachází. Ryby filtrují tisíce litrů mořské vody a v jejich těle se tyto nebezpečné látky hromadí pro zdraví v nebezpečném množství.

Dioxiny produkují chemičky při výrobě chlóru nebo který se uvolňuje při spalování komunálního odpadu, běžně koluje v mořích a hromadí se v tuku ryb. S těmi se pak dostávají do potravního řetězce lidí. Buďto přímo, nebo přes moučku z rybího tuku, kterou se přikrmují zvířata chovaná na maso. Takže u mořských ryb nejde jen o problém se rtutí.

Spotřebu ryb, jejichž těla obsahují vedle možných stopových množství těžkých kovů i látky lidskému zdraví prospěšné, je vhodné omezit na maximálně dvě porce týdně. Pražská hygienička před několika léty doporučovala max. 1 porci týdně z neověřeného zdroje, ale to jaksi v reklamách zanikalo.

Jód

Obsah jódu v rybím mase není tak vysoký, jak by se mohlo zdát. Filé obsahuje 20 - 77 miligramů jódu na 100 gramů, makrela 140 mg, losos 200 mg. Doporučená denní dávka jódu je: kojenci 50 - 80 mg, děti 100 - 180 mg, dospělí 200 mg, těhotné a kojící 230 - 260 mg. Snadno si můžete spočítat, že by tak dospělý člověk musel sníst 300 gramů - 1 kilogram filé denně. Pochybuji, že by to někdo soustavně zvládal fyzicky.

V tabulkách o obsahu jódu většinou nejsou zmíněny mořské řasy, přestože v porovnání s nimi jsou všechny jiné zdroje zanedbatelné. Ke krytí potřeby jódu stačí pravidelně požívat malé množství mořských řas - například u řasy Hiziki jen několik gramů denně. Pokud myslíte, že nevíte co s řasami a jak je upravit - existují i jodové tablety z těchto řas, kde můžete snadno kontrolovat příjem jódu.

Otravy a trávicí problémy způsobené rybami jsou velmi časté, dokonce ze všech druhů potravin nejčastější. Důvodem je dlouhá přeprava, špatné hygienické podmínky a časté rozmrazování. Asi by vás překvapila doba, která uplyne, než se ryba dostane z moře až na váš stůl.

Proč se tolik investuje do propagace "ryby pro zdraví". Proč nám jsou nám tak často mořské ryby doporučovány, hlavně z důvodu obsahu omega-3. Protože se na nich dá hodně vydělat - to je důvod proč se na ně objevuje reklama skrytá za "odborné články", zejména v časopisech pro ženy - ty totiž vaří.

A ekonomická i zdravotní logika jde stranou

Jinak je potřeba uvést tu skutečnost, že ani sladkovodní ryby nejsou bez problému. Například pod Neratovicemi, kde se nachází chemička, byly a jsou zjišťovány vysoce nadlimitní hodnoty rtuti v rybách žijících v Labi. A určitě neobsahují jen škodlivou rtuť.

V případě chovu sladkovodních ryb nemusí přitom jít jen o fosfáty nebo těžké kovy. I zdánlivě zanedbatelné koncentrace biologicky aktivních látek pocházejících například z léků, hormonální antikoncepce, případně chemikálií používaných v domácnostech mohou způsobit problémy. Třeba tím, že narušují hormonální rovnováhu ryb a způsobují neplodnost samců.

Lněné semínko

Lněné semínko je složeno ze 42 % tuky a 28 % vlákniny, je vynikajícím zdrojem omega-3 mastné kyseliny, lignanů a vlákniny. Všechny tyto tři složky jsou důležité a společně přispívají k zachování zdraví. Navíc obsahuje prospěšné fytoestrogeny a slizy. Omega-3 jsou také klíčem k využití dalších mastných kyselin v těle. Musíte být obezřetní jaké semínko koupíte.

Doporučuji 3 polévkové lžíce lněných semínek denně s potravinou obsahující síru, která zabezpečuje průnik omegy-3 do buněk.

Ryby ve výživě těhotných žen a dětí

Problémem je obsah některých škodlivých látek, zejména methylrtuti a dioxinů. Množství škodlivých látek závisí na tom, jak dlouho ryba žije, čím se živí a jak vysoko v potravním řetězci se nachází. Nejvyšší obsah methylrtuti v mase mají velké dravé ryby.

Methylrtuť vzniká ve vodě z přirozeně se vyskytující rtuti působením určitého druhu bakterií. Z vody se pak methylrtuť dostává do těla ryb. Konzumace ryb je hlavním důvodem přítomnosti methylrtuti v lidském těle. Pro dospělého člověka není konzumace ryb v běžném množství zpravidla nebezpečná. Ovšem u nenarozených dětí a malých dětí může zvýšené množství methylrtuti v krevním oběhu způsobit poruchy ve vývoji nervového systému a negativně ovlivnit růst dítěte. Riziko závisí na množství konzumovaných ryb a na jejich druzích. Proto platí následující doporučení pro konzumaci ryb.

Doporučení pro ženy, které mohou otěhotnět, těhotné ženy, kojící ženy a malé děti:

  • nedoporučuje se konzumace následujících druhů ryb: žralok, mečoun, štika, candát, bolen, královská makrela (velký druh makrely vážící až 40 kg), ryby čeledí malacanthidae (štíhlicovití), makaira a tetrapterus (plachetníci)
  • doporučuje se konzumovat týdně 1 až 2 porce (á cca 130 g) různých druhů ryb s nízkým obsahem rtuti. Nízký obsah rtuti mají obvykle: konzervovaný tuňák, losos, treska, sleď, makrela, kapr, pstruh, sumec, hejk, sardinky, herinci, šproty, krevety, garnáti a ančovičky
  • pokud pravidelně konzumujete ryby lovené rekreačně v řekách, rybnících a přehradách v ČR, informujte se o kontaminaci vod rtutí, a to u Zemědělské vodohospodářské správy (www.zvhs.cz) nebo Českého hydrometeorologického ústavu (www.chmu.cz). Jestliže tyto informace nejsou dostupné, nekonzumujte takové ryby častěji než 1x týdně

Stejná doporučení platí i pro podávání ryb malým dětem, pouze s úpravou velikosti porce podle věku dítěte.

Dioxiny jsou jedovaté látky, které při přítomnosti v těle matky mohou narušit vývoj plodu a jsou také silným karcinogenem. Zatímco množství methylrtuti v těle je možné úpravou stravy snížit v poměrně krátké době (několik měsíců), dioxiny se ukládají v tukových tkáních a jejich odbourávání může trvat mnoho let. Nejvyšší hodnoty dioxinů jsou zjišťovány u tučných ryb zejména sleďů a lososů především u divoce žijících v Baltském moři, u kterých je kontaminace dioxiny několikanásobně vyšší než u ryb z jiných moří nebo umělých chovů, a jejichž konzumace by měla být z tohoto důvodu velmi omezena.

Koloidní jod

Jód ve formě mikročástic je nezbytný pro správný rozvoj a fungování organismu. Díky své tekuté formě je velmi dobře vstřebatelný až z 98 % tj. až ve 20x větších dávkách než jód v pevném stavu.

Koloidní forma jódu přispívá k normální tvorbě hormonů štítné žlázy a k normální činnosti štítné žlázy. Dále přispívá k normálnímu stavu pokožky, nervové soustavy, rozpoznávacím funkcím a energetickému metabolismu, čímž pomáhá spalovat přebytečný tuk. Pravidelný příjem jódu se doporučuje zvláště v případě těhotných a kojících žen.

Více:

Lněná semínka a lněný olej vyžadují při nákupu velkou obezřetnost!

Více zde: https://www.uspesna-lecba.cz/lnene-seminko/lnena-seminka-a-olej-vyzaduji-pri-nakupu-velkou-obezretnost/

Není losos jako losos

 

Nejsme-li vegany či vegetariány, běžně ryby jíme, v jídelníčku bychom na ně měli myslet zhruba 3 x týdně, pokud máme ověřený zdroj! Nicméně, není ryba jako ryba. A zvláště ty tučnější, jsou kromě prospěšných omega 3 a 6 nenasycených mastných kyselin či vitamínu D, rovněž i zdrojem těžkých kovů.

Časopis dTest 12. 2. 2018 publikoval článek, ve kterém píše: „Ryby, a zejména ty tučné jako makrela, sleď a losos, mají vysoký přirozený obsah rybích olejů. Proto je jejich konzumace zdravá a propagovaná. Rozhodně je příjemnější než představa lžičky rybího tuku. Znečištění životního prostředí však doléhá i na světové oceány. Těžké kovy a další škodlivé látky se dostávají do těla divoce žijících ryb. Proto se sice doporučuje, aby dospělý člověk jedl nejméně 350 g ryb týdně, ovšem maximálně 200 g ulovených ve volné přírodě. V dětské stravě je třeba se divokým rybám vyhýbat, zejména makrele a tuňákovi. V rybách z chovů těžké kovy nejsou, proto pro jejich konzumaci neexistují doporučené limity.“

Všeobecně se uvádí, že nejvíce těžkých kovů obsahují ryby, které zaujímá vyšší příčky potravního řetězce, zde řadíme například tuňáka bílého, mečouna, královskou makrelu, žraloka, candáta, bolena. Lepšími zdroji se pak zdá být treska, mořská štika, hejk, losos, sardinka, herink a pstruh.

Jonny Bowden ve své knize 150 nejzdravěších potravin na světě, píše konkrétně o rtuti toto: „Nejlepší odpovědí na varování o obsahu rtuti je pochopitelně nejíst ryby, o nichž víme, že jsou nejvíce, kontaminovány (mezi ně bohužel patří i konzervovaný tuňák bílý, nikoliv však lehký tuňák). Existuje však jeden důvod, proč rtuť v rybách nevzbuzuje takovou paniku, jakou byste možná čekali. Tím důvodem je selen. Tento úžasný protirakovinný stopový minerál, je v rybách a mořských plodech hojně zastoupen. Selen funguje jako účinný chelátor rtuti, kdy pomáhá zmírňovat její působení. Na konferenci, pořádané v roce 2005 ve Washingtonu vládami Spojených států, Norska, Kanady a Islandu a podporované Organizací pro výživu a zemědělství Spojených národů, byly předloženy důkazy toho, jak selen neutralizuje účinky rtuti přijaté stravou. Tato velmi důležitá, ovšem málo analyzovaná skutečnost nám pomáhá pochopit, jak je možné, že obyvatelé Seychelských ostrovů mohou jíst ryby 12 x týdně, aniž by vykazovali známky toxicity.“

Co však takový losos?

Losos je u nás rybou nesmírně oblíbenou. Již jsme se dozvěděli, že lososa řadíme na seznam ryb, které jsou minimálně kontaminovány těžkými kovy. Nicméně, rozdíl kvality masa ryby, která žila ve volné přírodě či síťové sádce, bude opravdu velký.

Losos je jednou z nejzdravějších potravin vůbec a to zejména proto, že je plný specifického typu tuku, který je pro zdraví daleko přínosnější, než téměř kterákoliv jiná potravina na světě. Druh tuku obsažený v lososu patří do skupiny zvané omega 3 tuky, což je souhrnný název pro skupinu tří mastných kyselin. Ty přispívají ke zdraví srdce i mozku, tlumí zánět, zlepšují krevní oběh, paměť, myšlení a kontrolu krevního cukru. A právě proto bychom měli dbát, odkud losos pochází.

Důvod je následující, stejně jako kterýkoli jiný tvor na Zemi, i losos se řídí mantrou, jsi to, co jíš. Omega 3 nenasycené mastné kyseliny si losos vyrábí ze své stravy, stejně jako každá jiná ryba či zvíře vyrábí svou tkáň z potravy, kterou přijímá. Když se losos v divoké přírodě živí svou přirozenou stravou, výsledkem je ryba plná úžasných omega 3 NMK. Lososi chovaní na farmách se krmí zrním, jejich potrava má tedy velmi málo společného s tím, čím by se živili, pokud by mohli volit svobodu. Tyto ryby pak vykazují minimální množství omega-3 NMK. A pokud již nějaké vůbec produkují, nelze to vůbec srovnávat s jejich divokými bratry.

Losos z umělého chovu obsahuje více prozánětlivých tuků

Losos je vynikajícím příkladem kdysi skvělé potraviny, která se stala tak oblíbenou, že se změnila v žádané zboží. V lososích farmách jsou tisíce lososů namačkány v malých ohrazených prostorech, nazývané síťové sádky, což má vážné zdravotní dopady jak na ryby, tak i okolní vody. Ryby jsou v sádkách namačkány jako sardinky. V takových podmínkách se velmi rychle šíří infekce, takže ryby z farem dostávají velké množství antibiotik a to jak krmením, tak i injekčně. V přírodě jsou lososi masožravé ryby, živí se makrelami, sardinkami, krilem a jinými rybami.

Aby se však mohli chovat v sádkách, postupují farmáři stejně jako u skotu v továrních velkochovech krav, krmí je zrním!

Zrní není přirozenou stravou lososů o nic víc, než je přirozenou stravou krav. Důsledkem je zcela rozdílné složení tuku lososů z farem ve srovnání s tukem divokých lososů. Díky tomu obsahuje tuk lososů z umělých chovů mnohem vyšší podíl prozánětlivých omega 6 NMK (také spouštěč rakoviny), což je tuk, kterého konzumujeme víc, než je zdrávo.

Jen si představme, jak bychom vypadali a jak by bylo hodnoceno naše zdraví, kdybychom jedli pouze levnou monostravu, v podobě bílého pečiva. Nic víc a nic míň. Za moc bychom nestáli, že?

Divocí lososi získávají své růžové zabarvení tak, že se živí krilem a krevetami, které obsahují významné množství přírodního pigmentu astaxantinu. Astaxantin řadíme mezi karotenoidy, má dokonce desetinásobnou antioxidační aktivitu oproti beta-karotenu. Losos z farem však není krmen ani krilem, ani krevetami. Zabarvení získává jiným způsobem. Farmáři si vybírají odstín zbarvení dle vzorníku, přesně tak, jako si vybíráte barvu na vymalování pokoje. Říká se tomu SalmoFan a je to skutečně vzorník pro lososy z chovu, kde si můžete zvolit odstín červené či růžové, který by měl výsledný produkt mít. A podle toho je namíchána potrava.

Také se vám to nelíbí? Proto čtěte etikety, na kterých musí být uvedeno, odkud ryba pochází.

Nepodporujme faremní chov, tyto podmínky jsou nedůstojné jak pro ryby, tak i naše trávení

Pokud si však oblíbíte právě lososa z volné přírody, jedna 85 g porce vám nabídne 18 g prvotřídní bílkoviny, 360 mg draslíku a téměř polovinu denní doporučené dávky (DDD) důležitého protirakovinného minerálu selenu. Obsahuje i více než polovinu DDD vitamínu B12 a 30 % DDD niacinu, vitamínu B3.

Celková nabídka omega 3 mastných kyselin.

Zdroj: Celostní medicína, Bowden - Jonny Bowden, 150 nejzdravějších potravin na svět

Více:

k

 

BORELIÓZA, CHLAMYDIE... ÚNAVOVÝ SYNDROM

PŘÍRODNÍ POSTUP K UZDRAVENÍ

zde

REISHI

extrakt

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!

 

REISHI

spór

100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

REISHI

triterpen max

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

 

CORDYCEPS

extrakt

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

 

AŠVAGANDA

extrakt

Nejsilnější Ašvaganda na Českém trhu

 

  

 

ETICKÝ KODEX

 České lékařské komory,  

který především zdůrazňuje etické principy lékařského povolání vůči pacientovi

 

Každý třetí český lékař trpí vážným syndromem vyhoření. Cítí se na dně a nenávidí své povolání i pacienty

Česká lékařská komora ve spolupráci s 1.lékařskou fakultou Univerzity Karlovy v roce 2014

 

Nevěřte něčemu jen proto, že to řekl nějaký mudrc

Buddha

 
 

Představa je příčinou mnoha nemocí, ale víra je možnost léčení nemocí všech

Paracelsus

 
 

Nechte své léky ležet v chemické misce, jestliže dokážete léčit svého pacienta prostřednictvím stravy

Koho neuzdraví léky, toho uzdraví příroda

Pokud nejsi připraven změnit svůj život, není ti pomoci

Hippocrates 460 - 377 př.n.l. - Hippokratova přísaha

 
 

Jsme tak živí a zdraví, jako je živá a zdravá strava, kterou se živíme a uzdravujeme

Dr.Vladimír Domen

 

 

Zdraví se nedá získat pasivně u lékaře, nebo v drogérii na rohu. Zdraví lze získat jen ukázněným způsobem života

Dr.René Dubos

 

 

Sami jsme tím nejlepším lékem

To, co den co den děláte, určuje, jakým způsobem a jak dlouho budete žít

Prof.dr.Kurt Tepperwein

základy odkyselení organismu

 

 

Nemoc není nic jiného, než pokus těla zbavit se morbidních látek

Thomas Sydenham, nesoucí předzdívku "anglický Hippocrates"

 

 

Nemoc je vyléčena jen pomocí Přírody, neutralizací a vyloučením smrtonosných látek

Prof.Dr.Hermann Boerhaave

 

JAREK NOHAVICA

v 02 Aréně

Pánbůh ztratil vliv...

 

 

Trojúhelník rozřežeme na kusy, které přeskládáme. Kampak nám ale zmizel jeden čtvereček?

 

 

Každá nemoc je způsobena narůstající jedovatostí lidského organismu.

Více úžasný:

MUDr. Henry Bieler

Cílem medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

          EXTRAKT                 SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!
 

220+ zkušeností

s DUANWOOD REISHI ZDE

ZDE ROSTE NEJÚČINNĚJŠÍ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy Čechů u pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY, JAK JE TO S JEJÍ KVALITOU?

 

 

 

 CORDYCEPS, EXTRA SILNÝ

NEJVYŠŠÍ MNOŽSTVÍ ÚČINNÝCH LÁTEK

127+ ZKUŠENOSTÍ

ZDE

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

100% Sibiřská Čaga
Betaglucan MaxCellHlíva ústřičná

 

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA

 

Jak platné v roce 2020